Wednesday, June 18, 2008

Apa ader pada name????


Unsur utama dalam hidup nie ialah namer... Nak tau sebabnyer? First, dapat bezakan kiter dengan org lain n makhluk ciptaan Allah yang lain. Kalo org panggil kiter lembu dah tentu kiter marah...Bkn manusia jer ader name, brg2 yg tak hidup jugak kite categorikan dier ikut name..Cth meja (makan,lipat dll), baju (tshirt, kurung, lengan panjang dll) dan mcm2 lagi......Utk pengetahuan semua, nama Muhammad merupakan nama yg paling banyak sekali digunakan di dunia lani. Subhanallah, Maha Suci Allah....Pada ketika zaman sebelum kelahiran nabi tiada siapa pn yang menggunakan nama ini...

Utk post kali nie, aku spesific kn jelah...Berkaitan namer bagi manusia.....Bermula dengan diri aku sendiri....Nama sebenar aku Maimunah Binti Salleh....ayah aku letak nama nie sama dengan sedara aku sendiri...Actually, sedara aku tue sendiri 2 beradik..Yg kakak name Maimunah, n adik pulak name Zainab.Dlm kes aku pulak, kakak aku name Zainab, n aku namer Maimunah... Walaupun berlainan kedudukan, yg same adalah character kami...Aku sndiri dan sedara aku yg namer dier Maimunah lebih senyap daripada Zainab (kakak n sedara aku).hahaha......

Namer Maimunah tue maksudnyer yang diberkati,bersifat jujur, tulus dan ikhlas hatinya, sentiasa memelihara peradaban diri, mampu memperoleh kesenangan hidup dan sentiasa beroleh keredhaan Nya....Amin...Mohon2 dapat tercapai maksud nie....Namer dlm blog nie pulak kooya marimano....Misti ramai pelik ngn name nie kn???Ape ne mengena name nie ngn name sbnar aku......Memang tak der ne mengena pn...name kooya tue sebenarnya watak utama dlm citer cartoon crush gear..aku minat ngn watak tue so aku pn letak jelah name kooya..Yg blakang tue atas ilham sendiri je...So, jdlah kooya marimano...hehe...

Ader org kata name melambangkan prangai seseorang....Trend sekarang kalo bagi name anak, misti lebih kurang ader 3 name....Cthnyer tak yahlah aku citer.sume org dh aware kn...Sebenarnyer aku pn tak pasti samada trend nie bgus @ tak..Tp yg aku tau name tue jngn lah sampai membebankan si anak.Smpai menyusahkn dier plak...zaman dulu org letak namer ikut dan gak...Tp yg pling baik letak lah namer islam...Terutamanyer nama para sahabat nabi ker, ulama @ org2 baik..Sebab namer jugk merupakan doa dan mudah2an yg empunyer name mengikut jejak orag yang samer namer dngnnya.Amin...........

Satu ari, kt radio Hotfm ader bincngkan pasai namer2 ni lah...Ader sorang pemanggil tue tipon ckp namer adik beradik dier yg ayah dier letak tak lebih dari lime huruf.Cth Ina, kamal, Azman dan lain-lain lagi...Oleh kerana nak tau sebab munasabab nyer, dier pn bertanyer kepada ayah dier...Nk tau sebabnyer..........Sebenarnyer si ayah meletakkan namer yg pendek supaya si anak mencari namer hadapan bg diri mereka sendiri...Tak paham2 lagi....isyh3........Cthnyer namer td, Ina jadier Dr Ina, Kamal jadi Prof Kamal, Azman jadi Ir Kamal....Gitu lah gamaknyer....Alhamdulillah, berkat doa si ayah nie sume anak dier berjaya cume yg bongsu jer dlm usaha last dpt pangkat Ir....Cmner, menarikkan...hehe...


So, sume. Terpulang pada kiter sume untuk menilai perkara ini.
Tepuk Dada Tanyer Iman....

Wassalam


No comments: