Monday, July 14, 2008

Gotong royong

Ari jumaat lepas, bhgn aku bwat meeting ngan sume staff...mengenai kebersihan...so, kt tmpat aku encik azmi lh yg jadier kpala utk arrange sume nie...

Maka, maser mesyuarat tue kitaorng bnyak meeting cmner nak kemas bilik belakang (bilik stor)..Abih jer meeting, kitaorang minum2 dulu, brulah bwat kijer...Agak2 1 jam jugak ah kitaorang kemas...Lastly hasilnyer bolehlah dikatakan memuaskan cos bilik nmpak lebih teratur n kemas...

B4 gotong royong nie, en Azmi terangkan kt sume tentang konsep pengurusan 5's.Actually konsep nie dtg dari negara Jepun..jadi tak heranlah 5's yg ader tue sumenyer dlm bhsa Jepun...Kebanyakkan yg amalkan bnyak factory2...Tmpat kije lamer aku dulu kt bengkel pn amalkan konsep nie..huhu

So kt bwh nie aku senaraikan kandungan utk konsep 5's nie:
  1. Seiri (整理): kerapian, penyusunan. Merujuk kepada tabiat menyisih semua peralatan, bahan dan lain-lain di tempat kerja dan menyimpan benda yang perlu sahaja. Benda-benda lain disimpan atau dibuang. Ini mengurangkan bahaya dan semak yang mengganggu kerja yang produktif.
  2. Seiton (整頓): keteraturan. Fokus kepada perlunya tempat kerja yang teratur. Peralatan dan bahan mestilah disusun secara sistematik untuk capaian mudah dan cekap. Perlu ada tempat untuk setiap benda, dan setiap benda mesti berada di tempatnya.
  3. Seiso (清掃): kebersihan. Menunjukkan kepada perlunya tempat yang kerja yang bersih selain kemas. Di akhir setiap syif, tempat kerja dibersihkan dan setiap benda diletakkan pada tempatnya.
  4. Seiketsu (清潔): piawai. Membolehkan pengawalan dan ketekalan. Piawai pengemasan asas digunakan di setiap tempat. Setiap orang tahu tanggungjawab sendiri. Kerja pengemasan adalah sebahagian dari rutin kerja.
  5. Shitsuke (躾): mengekalkan disiplin. Merujuk kepada menjaga taraf dan memastikan tempat dalam keadaan selamat dan tersusun setiap hari..

Sumber:"http://ms.wikipedia.org/wiki/5S"

p/s:Majulah PIMI utk KPPK. (ari tue gak aku ner tinggal bas..huhu)

No comments: